img_0946-3

Zware trimlessen en lichtgrijs weer tijdens de 2e Grevelingencup

Posted on

Met een week met een zwakke wind in de forecast was het voor de zeilers een spannende aanloop naar de tweede Grevelingencup wedstrijd. De eerste race van het seizoen kende wel erg weinig wind, en het hopen is dat het dit keer harder waait. Met ingehouden adem volgt een ieder de voorspellingen. Een bewolkte 15 knopen wind vroeg in de morgen, afnemend naar zonnige condities met 8 knopen wind. Daar kunnen we wel wat mee, maar het moet niet minder!

De harde herfst-stormen blijft de zeilers dit jaar bespaard lijkt het. Maar de zachte condities brengen andere uitdagingen met zich mee. Het zeilen wordt dan opeens een heel ander spel. Stil zitten. Concentreren. Optimale zeiltrim. En terwijl concentratie en focus toch een persoonlijke oefening is, helpt de Grevelingencup dit jaar in de zeiltrim.

Zaterdagavond: Lezing ‘Alles over zeiltrim’

Zaterdag avond werd er namelijk een lezing gegeven door Martin Baas, meervoudig zeilkampioen nationaal en internationaal in verschillende klasses. Het viel hem al tijden op dat de kennis van het ‘waarom’ van het trimmen te wensen over liet en geeft sinds dien trainingen en lezingen.

Zaterdagavond vertelde hij aan een groep van ruim 100 deelnemers over vectorkrachten in de zeilen en balans in de boot.

“Die zeilboten hebben allemaal een heel vervelende eigenschap. Ze gaan schuin, en soms te schuim! Dus grootzeiltrim is heel belangrijk.” – Martin Baas

Martin legde het fijne uit over de druk in de zeilen, voorwaarts en zijwaarts, waar de boot vooruit of schuin van gaat. Daarin gaf hij aan dat alles met elkaar te maken heeft, de zeiltrim, de helling van de boot, de balans tussen de zeilen, het water waarop gevaren wordt, de crew en de rollen aan boord, en nog veel meer variabelen balanceer je. En daarmee kan je hoger en harder varen dan je concurrent.

“De tip voor het lichte weer morgen: trim je grootzeil vooral met de overloop. Dan hou je het achterlijk mooi open.” – Martin Baas

Met al deze kennis vers in de binnenzak spraken de aanwezigen de consequenties nog eens door onder het genot van een drankje en een hapje.  Terwijl het napraten en evalueren van deze lessen op de zaterdagavond nog lang doorging, sloop langzaam maar zeker de wedstrijddag dichterbij.

Een grijze winterse zondagswedstrijd

Zondagochtend stroomt le Bateau snel vol. Onder het genot van een pepernoot – Sinterklaas had in een snelle tussenstop wat pepernoten achtergelaten in Marina Port Zelande – noteert men alles wat de dag kan brengen.

Het voorspelde grijs lichte weer heeft doorgezet, met 15 knopen, afnemend naar 8 knopen. Met deze wind zal de optimale zeiltrim aan boord het meest opleveren. De lessen van de lezing kunnen direct worden ingezet.

“Wederom lijkt de voorspelling van licht weer uit te komen. Maar de temperaturen zijn winterser dan vorige wedstrijd.” – André Vermaat

De start gaat zoals bedoeld, de 150 schepen schieten rond 11 uur met groepen tegelijk de startlijn over. Beginnend aan de banen over het Grevelingenmeer of de up-down banen.

De oplettende zeiler ziet hier en daar wat zeilen over de horizon schieten. En net wanneer ze zich afvragen hoe ze daar zo snel kunnen, schiet er een trimaran langs. Er varen dit jaar 5 multihulls mee aan de Grevelingencup! Met eigen banen en een goede middag zeilen konden deze schepen even goed los op het Grevelingenmeer.

De wind is vrij constant en het daarmee is het fijn zeilen. Met gecontroleerde acties draaien de schepen om de boeien en zeilen ze scherp door de grijze lucht. Zeker als het halverwege de wedstrijd begint te regenen, neemt de kou toe, maar vervaagd ook de horizon helemaal. De grens tussen water en lucht is nauwelijks nog te onderscheiden. Het is dat je overal fel gekleurde zeilen ziet bewegen, dat biedt nog enige houvast.

Rond twee uur komen de eerste schepen binnen bij het gezamenlijke finishschip aan de Ossehoek. Juichend zet een ieder koers naar de koude dranken en de warme bitterballen.

Terwijl de boten afgetuigd worden en de eerste bestellingen geplaatst zijn, komt er alweer rook uit de calculatoren van de rekenmeesters.

De top-3 tussenstanden na de prestaties in november zijn, verdeeld over de verschillende klasses:

Toer 1:

  1. B Kamps, Scanner 391, Bon Vivant
  2. Klaus Krischke, Hanse 400, Apparillo
  3. J.Kuijpers Wentink, Bavaria 39 Cruiser, Oliver

Toer 2:

  1. Jean Luteijn, Beneteau 25, Nice2have
  2. Antonius Golverdingen, Dehler 35 CWS, Serena
  3. Hans Cox, Kalik 103, Scaldis

Toer 3:

  1. Paul Stoelinga, Arpege *1.40, Rooie Rakker
  2. Alexandra Piloy, GK 24 * 1.52, Miraculous Mint
  3. Hans Pols, Dehler 31*1.50, Singga Matta

Toer-S 1:

  1. A.H.,Hubregtse, BH 41 MOD, FLIN
  2. H.,Woudenberg, J-120, Just us
  3. Chris Baert, First 40.7, Moonlight Shadow

Toer-S 2:

  1. K&B Vanoverberghe, F & F 915, FarFelu
  2. Bart Diesveld, ST 23, ST 23
  3. Alexis Malchair, Dehler 36, Ohana

Toer-S 3:

  1. Martinus Verbaten, Beneteau 25, Inspira
  2. Fred Cunes, Jeanneau Sun Odyssey 35, Cuniek
  3. Corjan Visser, First 31.7, Hoanui

Toer-S 4:

  1. Casper Hoefsloot, Dufour 3800, Andromeda
  2. Pim vd Male, Zeeton, Swing NC 815
  3. Coen Dusseljee, X-79, Max

ORC 1:

  1. Robert van der Bruggen, Summit 35, www.reco-sailingteam.nl
  2. Tako Heins, One off, Windveer
  3. J.C. Bornet, J-109, Jai Alai

J80:

  1. Laura Vroon, J-80, Joie de Vivre
  2. Peter Paul de Vries, J-80, Led 2 lease
  3. Edwin Spaans, J-80, J-String

31.7:

  1. W.P.M.,Hermans, First 31.7, Blauwe Knoop
  2. Theo Ossewaarde, First 31.7, The 1st One
  3. Thijs van Hulst, First31.7, Big Time

Multihuls:

  1. Bart Gabriel, Farrier F31 (trimaran), Triki
  2. Karst Hoogenboom, Trimaran Kraken 33, Het Verstand van Poeh
  3. Rudolf de Willigen, Corsair F31r CC trimaran, Yippie Yo

Volgende maand, in december, varen we de kerst-editie van de Grevelingencup. Met veel gezelligheid en rode mutsen, en misschien zelfs al een verdwaalde oliebol… tot dan!Voor de volledige uitslagen, zie de pagina uitslagen.